I en ny kampagne vil Miljøstyrelsen sætte fokus på korrekt optænding i de danske hjem. Det vil de gøre ved at uddele tørt optændingsbrænde i samarbejde med en række danske skorstensfejere.
Nordicwoods er blevet valgt som leverandør af de ca. 100.000 stykker af optændingsbrænde, der skal bruges til det landsdækkende projekt med fokus på korrekt optænding i brændeovne og fastbrændselskedler.
”Korrekt optænding er noget vi altid har haft meget fokus på. Det er et vigtigt indsatsområde, når det handler om at minimere udledningen af partikler. Vi er stolte af at Miljøstyrelsen har valgt os som leverandører af ordentligt træ” siger direktør Peter Scheibel.
Miljøstyrelsen opfordrer til at fyre fornuftigt
Miljøstyrelsen er gået sammen med Skorstensfejerlauget om en informationskampagne, der skal hjælpe brændeovns- og fastbrændselskedelsejerne med at blive bedre til at tænde korrekt op i deres fyringsanlæg og dermed sikre en renere forbrænding.
Det sidste halve år har der været en stor efterspørgsel efter brændeovne på grund af energikrisen og ejerskifteordningen. Miljøstyrelsen vil derfor gerne sikre, at især alle de nye brændeovnsejere er bekendte med, hvordan der tændes korrekt op.
”Vi vil gerne gøre vores for at udbrede budskabet om, at aviser og mælkekartoner hører til i affaldssorteringen – ikke i brændeovnen. I brændeovne og pejse tænder man op med optændingsbrænde af rent træ” siger Peter Scheibel.
Energikrisen presser forbrugerne
I løbet af det sidste år har der været store udsving på alle energipriser, og markedet for biobrændsel blev også ramt. Selvom det er ved at være stabilt igen, og priserne nu har fundet sit niveau fra før krisen ramte i august, så ser Nordicwoods stadig efterdyngerne.
”Specielt under den svære forsyningssituation sidste år, har vi oplevet at der er blevet solgt langt mere affaldstræ i bla. grupper på Facebook. Folk har været pressede og i vildrede, og det har vi stor sympati for” siger Peter Scheibel.
Søgninger efter alternative varmekilder er eksploderet på både Google, internetfora og på sociale medier. Medieopmærksomheden omkring bla. mangel på træpiller skabte en frygt hos forbrugerne.
De begyndte at hamstre i et allerede udfordret marked. Det ledte til bla. efterspørgsel på affaldstræ og andre substitutprodukter, der er markant dårligere for både miljøet, indeklimaet og brændeovnen.
”Vi skal tilbage til en normal verden, hvor vi igen prioriterer at tage ansvar for miljøet ved at tænde op i ordentligt træ med ordentligt optændingsbrænde. Det andet holder ikke.” siger Peter Scheibel
Du kan læse vores råd til korrekt optænding her.